Onze website werkt niet optimaal in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.

Je jaarnota uitgelegd

Zo werkt het

Alles wat je wilt weten over je jaarnota

Je hebt je jaarnota ontvangen en misschien heb je wat vragen. Dat begrijpen we! Op deze pagina leggen we stap voor stap uit wat je jaarnota betekent, hoe deze is opgebouwd en wat je kunt doen als je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Je ontvangt je jaarnota eenmaal per jaar van ons. Wil jij direct zien wanneer je je jaarnota ontvangt? Ga dan naar MijnDELTA, je kunt je jaarnota vinden onder producten.

Wat staat er precies op je jaarnota?

Je jaarnota is een overzicht van wat je het afgelopen jaar hebt verbruikt aan stroom en gas. Ook kun je terugzien wat je hebt betaald via je maandelijkse termijnbedrag. Je ziet ook of je moet bijbetalen of je geld terugkrijgt van ons. Krijg je geld terug? Dan maken wij dit automatisch naar je over. Moet je bijbetalen? Dan krijg je van ons een instructie over hoe je dit bedrag kunt overmaken naar ons. Onderaan deze pagina zie je een voorbeeld van een jaarnota.

Hoe berekenen we je jaarnota?

We starten met je verbruik. Daarvoor gebruiken we je meterstanden. Zo weten we precies hoeveel stroom en/of gas je hebt gebruikt in het afgelopen jaar. Vervolgens kijken we naar je tarieven. Die veranderen soms tijdens het jaar. Daarom berekenen we per periode hoeveel energie je hebt verbruikt tegen welk tarief. Alles bij elkaar geeft dat een volledig overzicht van je energiekosten. Daar trekken we het bedrag vanaf dat je al via je maandelijkse termijnbedragen hebt betaald.

Moet je bijbetalen?

Dan heb je minder betaald dan je verbruikt hebt. In dat geval kan het zijn dat je termijnbedrag voor het komende jaar iets omhoog gaat. Maar niet altijd, bijvoorbeeld als je verbruik duidelijk lager is geworden.

Krijg je geld terug?

Dan heb je méér betaald dan nodig was. Dat bedrag verrekenen we met je eerstvolgende termijnbedrag. Heb je nog openstaande rekeningen? Dan trekken we dat er eerst vanaf.

Wat gebeurt er met je nieuwe termijnbedrag?

We berekenen het maandbedrag naar aanleiding van de jaarnota, op basis van het gemiddelde verbruik over de afgelopen drie jaar en eventuele wijzigingen in leveringsprijzen, netbeheerkosten of belastingen. Zo proberen we je termijnbedrag goed aan te laten sluiten op wat je daadwerkelijk gebruikt.

Veel gestelde vragen over de jaarnota

Neem contact op met je netbeheerder als de capaciteit van de aansluiting op je jaarnota niet correct is (bijvoorbeeld 3x50A in plaats van 3x25A).

Je fysieke aansluiting en de bijbehorende netbeheerkosten vallen onder de verantwoordelijkheid van je netbeheerder. Wij factureren deze kosten namens je netbeheerder op basis van de informatie die wij hebben ontvangen. Als er iets niet klopt, kunnen wij dat niet voor je aanpassen. Dat geldt ook voor de jaarnota. Daarom vragen we je om rechtstreeks contact op te nemen met je netbeheerder.

De contactgegevens van je netbeheerder vind je op onze netbeheerders pagina

Je hebt zonnepanelen, maar er staat geen teruglevering op je jaarnota? Dat kan twee oorzaken hebben:

  • Je installatie is niet aangemeld in het Productie Installatie Register via www.energieleveren.nl. Ga naar de website en regel het alsnog.

 

  • De teruggeleverde stroom is nihil. Dat kan in de volgende situaties:
    • Er is geen (of nauwelijks) eigen opwek van stroom
    • Er is genoeg elektriciteitsvraag in huis, zodat er niks teruggeleverd wordt aan het stroomnet. De stroom die u opwekt, verbruikt u eerst in uw huis. Alleen de stroom die over is, levert u terug aan het stroomnet. Dit kan over de gemeten periode weinig of niets zijn.
    • Er hangt een conventionele meter in het pand waarbij de teruglevering terugdraait op de meter

De hoeveelheid warmte die uit een kubieke meter aardgas te halen valt, oftewel de verbrandingswaarde, varieert. Daarom rekenen we het gemeten verbruik met een correctiefactor om naar een ‘herleid verbruik’ op basis van de standaard: de zogenaamde ‘Groningenkwaliteit’. Ook vindt er een correctie plaats voor verschillen in temperatuur en druk. Je werkelijke verbruik kan hierdoor iets hoger of lager uitvallen. 

Je kunt altijd je termijnbedrag zelf aanpassen in MijnDELTA. Je kunt het een onbeperkt aantal keren verhogen met 100% (dus verdubbelen) of met 15% verlagen. Let op: de energiemarkt blijft in beweging en dus kan je termijnbedrag in de loop van het jaar weer verouderd zijn. Zet dus zeker ons periodiek termijnbedragadvies aan in MijnDELTA.

Neem contact met ons op, zo kunnen wij met je meekijken naar wat er eventueel niet klopt. Chat met ons via WhatsApp of bel ons op 0118 334 179.

Heb je zonnepanelen? Dan betaal je vaste terugleverkosten. We berekenen vaste terugleverkosten over de totale hoeveelheid stroom die je aan het stroomnet teruglevert. Hoe meer je teruglevert, hoe hoger de kosten. Of: hoe minder je teruglevert, hoe lager de terugleverkosten. Je kunt dus de kosten zelf beïnvloeden door minder terug te leveren.

 

Lees meer op onze pagina over de vaste terugleverkosten.

De jaarnota uitgelegd aan de hand van een voorbeeld

Hieronder een voorbeeld van een jaarnota. Deze bevat over het algemeen negen pagina's. Op iedere pagina staan roze i-tjes vermeld. Wanneer je hierop klikt wordt het onderdeel ernaast toegelicht.  Deze informatieschermen blijven geopend, je kunt deze zelf dichtklikken door op het kruisje rechts bovenin in het scherm te klikken. Wil je liever je eigen jaarnota bekijken? Dit kan onder het menu item producten in MijnDELTA.

Kom je er niet uit? Wij helpen je graag!

Heb je vragen over je jaarnota of wil je persoonlijk advies? Neem dan contact op met onze klantenservice. Je kunt contact met ons opnemen via Whatsapp, telefonisch of je kunt je vraag aan onze chatbot Dina stellen.