De oranje staven in de Zonalert grafiek laten zien op welke uren zonnepanelen de meeste stroom kunnen opwekken en je de stroom van je zonnepanelen het beste direct verbruikt en teruglevering aan het stroomnet liefst zoveel mogelijk voorkomt. Maximaal 4 uren worden als beste aangegeven.
De blauwe staven in de Zonalert grafiek laten zien op welke uren zonnepanelen matig stroom kunnen opwekken. Ook op uren met blauwe staven kun je stroom van je zonnepanelen het beste zelf verbruiken, zeker bij de hoogste blauwe staven van de dag.
Op dagen dat er weinig zon verwacht wordt, kan het zijn dat de grafiek alleen maar blauwe staven laat zien. Dan kun je die dagen op elk moment van de dag de stroom van je zonnepanelen zelf verbruiken. Er worden dan geen specifiek beste tijden met de meeste opwek van stroom voorspeld.