Onze website werkt niet optimaal in Internet Explorer, deze browser wordt niet meer onderhouden door Microsoft. Wij raden een moderne browser aan zoals Edge, Chrome, Firefox of Safari.

Modelcontract voor energie

Vergelijk DELTA heel eenvoudig met andere aanbieders: bekijk ons modelcontract

Wat is een modelcontract en waarom is het nodig?

Elke energiemaatschappij communiceert weer anders. Hoe kun je als consument verschillende aanbiedingen beoordelen, zonder dat je appels met peren vergelijkt? Precies daarvoor is het modelcontract.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM), diverse consumentenorganisaties en de branchevereniging Energie-Nederland hebben goed nagedacht wat er allemaal in zo’n contract moet staan. Alle energieleveranciers zijn verplicht om zo’n modelcontract op te stellen. Hierin moeten zij hun aanbod op precies dezelfde manier omschrijven, zodat jij een goede vergelijking kunt maken.

Waarin verschillen de modelcontracten van de energieleveranciers?

De verschillen zitten in de prijzen, de herkomst van de energie, de betalingsvoorwaarden en de kwaliteitscriteria.

Hoe ziet het Modelcontract er uit?

De ACM heeft gekozen voor een modelcontract met vaste onderdelen die gelijktijdig als één pakket worden verzonden en in grote mate gestandaardiseerd zijn:

  • De bevestigingsbrief, waarin de belangrijkste onderdelen van het contract overzichtelijk worden vermeld (adresgegevens, tarieven en voorwaarden).
  • De modelcontractvoorwaarden, die bij alle energieleveranciers exact dezelfde informatie in dezelfde volgorde bevatten.
  • De algemene voorwaarden, altijd volgens het model van Energie-Nederland uit 2017.
  • De kwaliteitscriteria met de servicevoorwaarden.
  • Hieronder vind je de actuele tarieven inclusief energiebelasting en btw van DELTA. Dit zijn de tarieven welke gelden voor (enkel) nieuwe klanten. 
  • Het modelcontract is altijd opzegbaar, de opzegtermijn is dertig dagen.

Bekijk de modelcontractvoorwaarden

Wil je het Modelcontract afsluiten of meer informatie?

Neem dan contact op met onze klantenservice via 0118 – 22 55 00. Voor zakelijke klanten is dit 0118 – 22 66 00.

We zijn op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar. Je betaalt alleen de gebruikelijke belkosten.